Commissie Samson

Wat zijn echte beroemdheden die vaak op televisie komen? En wat kun je in Amerika allemaal op televisie bekijken?

Beroemdheden zijn het meest toegankelijk, vreemd genoeg, als ze aan het werk zijn. Als je een Jon Stewart fan bent en je komt opdagen bij zijn favoriete delicatessenzaak terwijl hij eet, dan is de kans groot dat je hem gaat storen. Maar als je kaartjes krijgt voor een opname van “The Daily Show” die hij in New York City organiseert, is je kans dat je hem de hand schudt en hem iets laat ondertekenen veel groter.

Hoe zit het tegenwoordig met live televisie in Nederland?

De sterren die in live televisie werken zijn afhankelijk van het publiek om hen te helpen hun werk te doen. Voor sitcoms zorgt het publiek voor het lachspoor. Als het publiek niet om een grapje lacht, zullen de schrijvers zich haasten om het aan te passen of een nieuwe te bedenken. Dus als je naar een tv-sitcom als “Friends” kijkt, hoor je het echte publiek lachen dat die dag bij de opname was en weet je dat ze ook wat input hebben gehad in de uiteindelijke versie. Voor late shows zoals Stewart’s, moet de gastheer je laten lachen om zijn grappen of hij wordt hoog en droog achtergelaten op de nationale TV. En bij talkshows als “Ellen” en “Oprah” moeten de gastheer en de producenten het publiek kunnen aanvoelen, zodat ze weten wat er wel of niet werkt.

De meeste televisie shows hebben een live publiek

De meeste tv-shows die een live publiek hebben, hebben ook een “warming-up man” wiens taak het is om een paar grappen te vertellen, de basisregels op te stellen, misschien wat publieksparticipatie te doen en iedereen in de studio helemaal op te warmen voor de show. Als er een vertraging is of een pauze in de opnames, moet deze man de boel aan de gang houden zodat het publiek zich niet verveeld en weggaat. Hij is ook je beste kans om bij het talent op het scherm te komen en brengt soms zelfs een ster naar het publiek toe.

  • Sommige sterren zullen na afloop rondhangen en één op één met het publiek praten. Sommigen zullen dat niet doen, maar de opwarmer zal met iedereen praten, en als je hem een belangrijk gevoel kunt geven, kan hij je vaak helpen om bij de mensen te komen die je echt wilt bereiken.

Vraag de producent niet of je backstage kunt gaan – hij zal nee zeggen. Vraag een stagiair niet of hij iets ondertekend kan krijgen. Hij zal nee zeggen. Maar die opwarmer werkt meestal zo hard (en is misschien zelfs een beetje geïrriteerd dat hij niet de ster van de show is) dat je hem soms een gunst kunt laten doen als je je kaarten goed uitspeelt.

  • Tv-show tapes kosten geen geld, behalve voor speciale omstandigheden zoals concerten, prijsuitreikingen en sportevenementen. Sitcom-tapes en spelshows zijn gratis. Vaak zal het publiek veel kleiner zijn dan je verwachtte (“The Daily Show” biedt plaats aan misschien wel 100 mensen) terwijl de helft van het publiek in een “Wheel of Fortune” opname afkomstig is van de crew zelf.
  • Het piekproductieseizoen van de televisie is over het algemeen augustus tot en met maart voor de meeste grote netwerken. Deze omvatten ABC, CBS, FOX, NBC, UPN, WB, TNN, Disney Channel en Nickelodeon. Situatie komedies, realityspecials en spelshows zijn degenen die het meest waarschijnlijk een live publiek nodig hebben, aangezien drama’s geen publieksinteractie vereisen.